Het is algemeen bekend dat verschillende factoren invloed hebben op de laadsnelheid (AC en DC), zoals je specifieke EV-model, het accubeheersysteem van je EV, de laadkabel, het laadpunt, mogelijke load balancing-systemen ter plekke en de netaansluiting.
Bovendien kan de laadsnelheid bij snelladen (DC) ook afhankelijk zijn van waar je auto zich bevindt in de laadcurve. Dit heeft te maken met hoe vol de accu is op het moment van laden. Over het algemeen wordt de hoogste laadsnelheid bereikt bij een laadstatus tussen de 10% en 50%, maar dat varieert afhankelijk van het accubeheersysteem van je EV. Je kunt hier meer lezen over de laadstatus.
Ook het voltage tijdens het laden heeft invloed op de laadsnelheid. Sommige laadpunten (DC) kunnen verschillende voltages leveren en het gebruikte voltage is afhankelijk van waar je EV geschikt voor is. Een hoger voltage betekent een hogere laadsnelheid, want watt = voltage x ampère.
De buitentemperatuur kan eveneens invloed hebben op de laadsnelheid, maar over het algemeen heeft die geen significante invloed tenzij het buiten heel heet is.
De laadsnelheid is dus afhankelijk van verschillende factoren en de aangegeven snelheid is de maximale snelheid bij optimale laadomstandigheden.