Shell’s prijsstrategie voor het opladen van elektrische voertuigen (EV) voor klanten van Shell Recharge Mobility Service Provider (MSP) – de laadpas - in Nederland is erop gericht klanten een gemakkelijke en voorspelbare laadervaring te bieden, ongeacht of dat plaatsvindt bij een Shell-station of in ons roamingnetwerk.
Als MSP voor het laden van EV’s bieden wij particuliere consumenten een vast tarief die van toepassing zijn op de overgrote meerderheid van de openbare laadpunten in Nederland. Dit betekent dat onze prijzen hoger of lager kunnen zijn dan de kosten die Shell Recharge in rekening gebracht krijgt van Charge Point Operators (CPOs) – laadpuntaanbieders. Shell Recharge klanten zijn beschermd en betalen alleen het standaard vaste tarief, terwijl de volledige kosten in rekening worden gebracht bij Shell Recharge.
In plaats van onze klanten het ongemak te bezorgen door duurdere laadpuntaanbieders uit ons roamingnetwerk te verwijderen en om ervoor te zorgen dat we vaste tarieven kunnen blijven aanbieden voor openbare oplaadnetwerken, hebben we een blokkeertarief ingevoerd op een beperkt aantal laadpuntaanbieders voor laadsessies van meer dan 4 uur. Deze kosten zijn beperkt tot 12 euro per sessie.
Het besluit van Shell om dit in te voeren kan het gevolg zijn van hoge kWh-laadtarieven, op tijd gebaseerde vergoedingen, transactiekosten of een combinatie van vergoedingen die van toepassing zijn op ten minste een deel van het netwerk van een laadpuntaanbieder.